De twee autobedrijven besloten eerder dit jaar al samen te gaan werken op het
gebied van pick-uptrucks en kleine wagens.

Die samenwerking is een signaal dat Chrysler zich meer wil toespitsen op
gezinsauto’s. Wat dat beteft slaat het bedrijf een nieuwe weg in. Want van
de huidige dertig modellen, heeft Chrysler slechts een enkele gezinsvariant.

De productie zal mogelijk in handen van Nissan blijven. Een
woordvoerder van Chrysler laat weten dat er geen nieuwe samenwerkingen
gaande zijn en ontkent de berichten.

In een eerder interview liet vice-voorzitter Jim Press van Chrysler weten, dat
het bedrijf zo goed mogelijk probeert de vraag van de Amerikaan te
begrijpen. "Wat voor sedan wil men nu eigenlijk?"

Personen bekend met de situatie zeggen dat Chrysler hiervoor de steun van
Nissan heeft ingeroepen. Ondanks dat er met geen enkel woord over een bedrag
wordt gered, zou een samenwerking tussen deze twee autoproducenten ideaal
voor Crysler zijn.

Het bedrijf profiteert op deze manier van de aanwezige modellen van
Nissan. Het hoeft geen miljoenen of zelfs miljarden uit te geven aan het
ontwikkelen van een nieuw model en de productie daarvan.

De meerderheidsaandeelhouder van Crysler, Cerberus Capital Management, is al
geruime tijd op zoek naar middelen om de kasstroom op gang te krijgen. De
afnemende verkopen en zwakke automarkt in de Verenigde Staten is ook
Chrysler niet ontgaan.

De verkoop van grotere en benzineslurpende auto's, zoals pick-ups en bussen,
is in de VS afgenomen. Het afgelopen jaar met maar liefst een kwart.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl